2011-04-18

Från medioker till succé på en kvart...

Det har tyvärr blivit lite dåligt med skrivandet under de sista veckorna. Jag var ute ytterligare en tur i mars som även den blev lottlös. Putte som jag fiskade med fick i alla fall en 4-kilos besa som givetvis sattes tillbaka.

Putte landar fisk i blåsväder

Den första april så åkte brorsan och jag iväg och äntligen så skulle jag få känna på fisk. Jag hämtade upp Anders vid 05.30-tiden på morgonen och var lagom mosig efter att ha kommit hem från jobbet vid 01-tiden. Men vad gör man inte för att få fiska;) Vi fiskade av "standard reven" utan att känna någon fisk och tog och avslutade dagen på en känd fiskeplats på sydkusten. Där sker det märkliga... jag har precis klippt av flugan från tafsen och lindat in fluglinan på rullen då Anders ser en fisk som visar sig i ett vak 30-talet meter utanför oss. Han tar dobbspöt och i andra kastet hugger en fisk, som visar sig i klassiska besa rullningar i ytan. Sedan har han ytterligare 2 efterföljare i de kommande två kasten. Jag tar snabbt och tacklar upp med en liten naturfärgad räka och vadar ut. I ett av de första kasten hugger en fisk även för mig. Den går upp i ett par luftsprång och avslöjar sin identitet som en blänkare, men tyvärr släpper flugan sitt grepp och jag går lottlös även från denna dagen.

Fascinerande är dock att vi fiskat hela dagen och inte känt eller sett en fisk och under den sista kvarten av fisket ser vi ett flertal fiskar som visar sig och är i kontaktmed fyra stycken. Så fort kan en dag vändas från medioker till succé, även om det inte landats någon blänkare. Det är sådant som får en att fortsätta, även när det känns omöjligt. Plötsligt händer det, och det har inget med Triss, att göra även om det upplevs som ett lotteri ibland:) Nu är jag väl medveten om att det krävs mer än en besa för att det skall bli succé, men efter 6 bomturer så var detta ändå känslan.

Anders drillar årets första havsöring. Tänk att det skulle dröja till den 1 april. Vilket skämt...

En besa, men dock en öring

Bättring sker i alla fall i skrivandet nu, för jag har äntligen spräckt nollan och hitintills lyckats landa 11 öringar under de sista fyra dagarna.

1 kommentar: