2011-04-26

Bröderfiske 2011

Varje år så brukar vi tre bröder ta en eller flera dagars fiske på kusten, och så också i år. Yngsta brorsan Marcus kom ner från Uppsala i torsdags så i fredags bar det av. Förhållandena verkade bli kanon med fina ostliga vindar på ca 5 m/s.

Vid kl 04 satte vi oss i bilen med Österlen i sikte. Väl framme har så har det börjat ljusna och vi ser redan från land hur det är öring som går nära land och vakar. Gissa om vi hade bråttom att få ihop grejorna! Av någon anledning brukar jag alltid vara snabbast med att få ihop utrustningen så jag blir först med att smyga ut med flugspöt. Ser fisk som går och vakar i head-n-tal vak och lägger med stor förväntan ut de första kasten, men ingen fisk vill ta min fluga. Så fortsatte det hela dagen...såg mycket fisk, men inte någon ville kännas vid mina flugor trots att jag vid flera tillfällen la flugan mitt i vakringen. Tror också att jag gick igenom nästan hela flugasken, men det hjälpte inte. Det var bara en sådan där dag då fisken inte ville ta. Märkligt! Alla förutsättningar fanns på plats, men det är ibland någon eller några parametrar som inte stämmer, och vilka de är, det skulle jag kunna betala dyrt för att få veta:) Till slut lyckas i alla fall Marcus få en besa, men det var allt. Det enda bestående förutom att vi hade trevligt tillsammans var lite foton. Du får ta del av några av dom nedanför.

Tidig morgon på Österlen. Vi kunde se fisk gå och vaka utanför stenarna men också i viken till vänster om oss. Spännande!

Lite väl stilla på morgonen, men samtidigt så spännande att fiska på vakande fisk. Såg flera fiskar vaka här och skrämde två stycken med fluglinan också. Sådana dagar funderar man på hur många öringar som sett ens flugor. Är inte helt säker på att jag vill veta svaret...

Frampå dagen blev förutsättningarna fina med helt ok rörelse i vattnet. Möjligtvis lite väl klart, men det borde ändå gått och lurat ett par stycken.

Österlen på väg att slå ut i r

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar