2011-04-24

Över ån efter vatten...

I måndags ställde jag en ledande fråga till mina barn om att visst skulle det vara kul att provkasta deras nya spön lite. Ingen baktanke här inte:) De blev eld och lågor över förslaget så vid 18-tiden på kvällen tog vi grejorna och stack till Lernacken vid bron för att prova deras nya spön... Kan ju tillägga att jag också tog med mitt dobbspö, givetvis bara för att göra några provkast...

Jag tacklade upp deras spön och de fick välja vilket drag de ville ha i asken, givetvis de mest färggranna, men huvudsaken att de var nöjda. Efter lite instruktion och uppfriskande av minnet av hur man gjorde så stod de där på stenarna och kastade och gjorde det faktiskt riktigt bra. Jag tacklade upp mitt 12'6 fots dobbspö och hade inte speciellt stora förväntningar eftersom havet låg helt spegelblank och vattnet var kristallklart. Dock var det en ganska kraftig ström som gjorde att det kanske ändå skulle kunna gå att lura någon fisk. Jag läger ut ett långt kast i strömmens ytterkant och försöker få mina räk kopior att jobba naturligt i strömmen. På femte kastet suger det i och en pigg fisk drar ut lite lina från rullen. Jag ger spöt till min dotter som efter mycket kämpande tillslut får in öringen som jag kan håva. Inte så lätt för en 7-åring att hantera ett så långt spö. Fisken är en riktigt fin fisk på 52 cm och ett fulton på 1,07. Rolig början på fisket. Efter ett tag upprepar sig samma sak och jag kan håva en fisk på 55 cm och ett fulton på 1,12. Riktigt kul.

Ibland får man sig en överraskning. Jag har aldrig haft tro på Lernacken utan alltid åkt till platser längre bort. Snacka om att gå över ån efter vatten.

Skickar med en stämnings bild från kvällen.

Öresund ligger näst intill spegelblankt. Kruset är från strömmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar