2010-03-20

Sova kan man göra sedan...och det lönade sig:)

Tanken var att jag skulle hem och sova. Efter att ha jobbat nätten på akuten så behöver man oftast sömn, och så även igår. Men så får jag ett sms från brorsan som just ska sticka ut på kusten. Ett ögonblicks fundering så ber jag honom vänta på mig. Sova kan man väl göra senare!

Hjälper frun med barnen och sedan fram med grejorna som i stort sett alltid är färdigpackade, och sedan iväg till kusten. Det skulle blåsa ca 8 sekundmeter idag med 11 sekundmeter i byarna, men sydkusten skulle säkert vara fiskbar på de flesta ställen, och det var den. Fram med flugrullen och börjar sätta ihop flugspöt... Nej, jag har fått med mg mitt #4 spö istället för 8:an. Var nog lite trött när jag slängde i spöna:( Vad ska man göra? Har ju bara med mig lina till 8:an så så det blir till att fiska haspel idag istället. Brorsan har ganska direkt en följare efter sitt Snaps drag, sedan lägrar sig lugnet och vi tar och byter fiskeplats. På nästa plats går sjön betydligt högre och den här goa coma känslan infinner sig. Stå i regn och hård vind med huvan uppdragen över huvudet och bara fiska är riktigt underbart. Vågorna slår nästan över oss ibland och det luktar fisk. Finns det något läckrare än att dra på fisk i hög sjö? Ibland kan man till och med se öringen följa flugan/draget i vågorna, riktigt coolt! Vi känner dock inget utan byter plats igen. Tror på rörligt fiske i så här kallt vatten (2,3 grader för dagen).

Hett ställe med vågor som rullar in, dock inte lika höga som stället innan

Sista kastet
Vi pratar lite om det där sista kastet som man alltid ska göra. Du känner säkert igen dig; man har fiskat och fiskat på en plats som känns het men ändå vill ingen fisk fatta tycke för betet. Motvilligt får man inse att det nog är dags att röra sig men givetvis vill man kasta det där "Sista kastet" på platsen. Vi konstaterar att vi nog aldrig fått en fisk på det "Sista kastet". '

Vi börjar fisket på den nya platsen och jag bestämmer mig för att gå lite längre in i viken där jag med framgång brukar flugfiska. Fiskar av de heta ställena men varken ser eller känner en fisk och börjar inse fakta att det nog inte är min dag idag heller. Lägger det sista kastet, mest för att det skall göras, och börjar hemtagningen av min kustwobbler. Helt utan förvarning så suger det till skönt i spöt, och släpper direkt. Solklar fisk! Nytt kast och en fisk är uppe och visar sig. Nytt kast och äntligen fast fisk. Jag backar upp mot land; måste ju ta ett kort på fisken. Krokar loss en blank, men ganska fet havsörings besa på 2 kg och ska till och fota den. Lyckas med konststycket att tappa fisken som sedan rullar i vattnet och med full fart beger sig ut på djupare vatten. Men ingen större fara är skedd. Besor är kanske inte det man skryter med på kort. Hade ju dock varit kul att i alla fall kunna bevisa att även jag kan få fisk i år...

Så, nu är i alla fall nollan spräckt, om än med en besa. Nästa fiske blir nog inte förrens om en vecka då hela den kommande veckan är full med utbildning från morgon till kväll.

Kan ju tillägga att jag sov ganska gott på natten. 30 timmar utan sömn...men vad gör man inte för att få fiska lite:)

// D

2 kommentarer:

  1. 30 timmar utan sömn, mastigt. Du är hård mot dom hårda ;)

    Skönt att du lyckades få en, synd att det inte var på fluga bara. Annars hade #4 spö med #8 lina varit en intressant kombination. Kanske inte så fångst givande dok...eller vem vet =)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag var lite mör när jag gick och la mig på kvällen men tycker ändå att jag lyckades hålla ihop dagen riktigt bra.

    Riktigt fiskesugen nu:) Ser fram mot fredag em.

    // D

    SvaraRadera