2010-03-28

Huggsexa på ärkebesor...

Igår var det dags igen. Frun har åkt bort med jobbet på Kick-off och kommer inte hem förrens på söndag kväll så jag är ensam hemma med barnen. Vad kan vara bättre än att sticka ut och fiska! Ärligt talat så blir det nog mest jag som fiskar och barnen som leker och tar man dessutom med en kompis till dom så kan dom hålla på i timmar. Det finns ju massor av roliga saker att göra vid kusten som att leta efter saker som strandat, söka efter runda fina stenar,gräva i sanden, leta pinnar... you name it. Leker brukar dom göra i alla fall. Det enda man behöver se till att ha med är mat och ett spritkök. Sedan går allt som en dans! Lite annorlunda än för några år sedan. När jag t.ex. pluggade fiskade jag 3-4 ggr i veckan under våren, men det är svårt att hinna med det nu. Sedan består livet av så mycket mer än bara fiske, även om det är en underbar fritid.

Med tanke på att vi (min bror Anders och jag) hade med barnen idag och det blåste ganska starka NV vindar så tog vi det säkra före det osäkra och valde en fiskeplats på sydkusten med lite lä. Inte bra för fisket men man får ju göra en kompromiss för att bara få komma ut.

Brorsan har ganska omedelbart en efterföljare efter sitt snapps medan jag hjälper barnen att fiska lite. Dom tröttnar ganska snart och vill leka så jag kan ta mitt flugspö och börja fisket. Börjar fisket en bit in i en vik och fiskar mig efter kanten. Fisken brukar gå väldigt grunt här. Ofta är regeln att "med vatten till knäna står du på fisken" en god regel så jag fiskar mig framåt och söker av de platser där fisken brukar röra sig. Känner inget utan går till en annan plats där det ofta står fisk. Platsen består av två mindre stenpirar som ligger precis i eller under vattenytan beroende på vattenstånd. Ofta brukar det stå fisk mellan dessa; och dom står dessutom ofta väldigt grunt. Börjar fisket direkt från land och förlänger kasten ytterligare mot dom riktigt heta platserna; där...en rörelse i vattnet och i en virvel tar fisken flugan. Mothugg och dom klassiska rullningarna av en besa som tagit min pattegris. Kan ganska snabbt stranda en ganska ful 3-kilos besa som efter mycket hjälp av barnen och fotgrafering får gå tillbaka. Tillbaks med flugan på samma ställe; strip, strip, strip...ny virvel, mothugg och "bese rullning". Strandar en besa till som är storleken större. Mäter den till dryga 70 cm och sedan får den gå tillbaka. Nytt kast och en plog som följer flugan och tar den i ett hårt hugg. Ytterligare en besa har tagit flugan, men den här gången en lite piggare sådan. Några hopp och sedan kan jag stranda även denna fisk på knappa 2 kg. Det är ju inte alltid man blir glad över att få besor, men efter denna urusla säsong så är jag riktigt glad. Tre fiskar inom loppet av 20 min värmer gott. Resten av dagen rullar vidare utan fisk. Jag tappar en fisk när min bror Anders och jag står och pratar och jag tänker på annat. Han får även en liten fet grönländare som får gå tillbaka.

Nedan två bilder på min son Edvin och kompisen William som fiskar och beskådar en ful besa:)



Sammanfattningsvis en riktigt skön dag med fiskkontakt. Nu börjar det bli dags för di blanka bara. Besor blir man inte nöjd med att dra i längden. Få se om jag kan komma ut något här i påskveckan. Skulle ju vara konstigt annars:)

2 kommentarer:

  1. Ingen oro för dom blanka. Dom kommer få syna land när vi invaderar kusten.

    Lätt att vara kaxig i förväg ;D

    SvaraRadera
  2. Jo, självklart:) Känner ingen press inför guidningen...

    Vi håller tummarna!!

    SvaraRadera