2010-03-15

Nu närmar det sig...

Engelska bryggan i soluppgång.

Stack iväg på ett morgonfiske idag. Underbart att möta soluppgången. Framme vid Engelska bryggan vid 07 och i vattnet 5 min senare:) Börjar fisket nära land eftersom fisken gick och vakade här vid senaste besöket. Inga känningar där så jag tar och fiskar mig ut över själva bryggan istället. För dig som inte känner till detta rev så är det ett rev som ligger direkt öster om Ystads hamn och sträcker sig ett par hundra meter rakt ut i havet. Riktigt fint att fiska på, även om jag måste erkänna att jag inte haft några riktiga dunderfisken på det förutom nattetid. Fiskar mig utöver men känner inget så jag tar och beger mig västeröver för att leta fisken.

Börjar fisket vid en liten stenpir som väldigt ofta håller fisk. Ofta står de väldigt grunt så jag börjar fisket redan från land och förlänger kasten allteftersom. Plötsligt händer det som jag längtat efter; en försiktig dragning i min polar magnus och mothugg. Direkt kommer en liten blänkare på ca 1,5 kg i ett luftsprång, också ett till och sedan en rusning. Gör mitt bästa för att parera och få in fluglinan på rullen. Tycker alltid det är mycket roligare att köra fisken mot rullen. Medan jag bäst håller på så slaknar fluglinan och fisken är borta. Kul att få känna fisk i alla fall. Jag fortsätter att fiska mig utöver men känner inget mer här. Efter en promenad på 150 m så vadar jag ut på ett annat ställe som också brukar hålla fisk. Mellan två sten åsar går en djupare ränna och ofta finner man fisk patrullerande just i denna ränna. Fiskar vidare med min Polar magnus men det känns inte riktigt rätt. Byter till en brun märla och fortsätter fisket. Två försiktiga dragningar får mig att vakna till; var det fisk? Låter märlan sjunka ett par sekunder och börjar ta in och det suger till i fluglinan. Mothugg och en kraftig fisk går upp i ytan och rullar, typiskt för en besa. Tyvärr så lossnar den också och jag får se mig besegrad av havsöringarna även denna gång. Frun ringer nämligen och berättar att dottern är sjuk och inte kan gå till skolan så jag får bege mig hemöver. Ber om 20 min dispans och hinner fiska på en vakande fisk som dock inte tycker att min fluga duger.

Fin färg i vattnet, om än lite stilla, på den andra fiskeplatsen

Måste i alla fall säga att det var en sköna tre timmar, även om planen var att fiska fram till kl 13. Hade säkert fått känna av flera fiskar om jag kunnat fortsätta eftersom det helt klart var ganska mycket fisk som rörde sig på just den här platsen. Men dom tar vi nästa gång! Det närmar sig i alla fall...

6 kommentarer:

  1. Härligt med fiskkontakt. Fantastiskt fina bilder på inte helt obekanta platser ;)

    Nu blev jag ju inte mindre fiskesugen. Får lägga in om någon extra semesterdag runt premiären här på västkusten samt be sambon hålla igen så att det inte blir någon nedkomst innan premiären.

    /P

    SvaraRadera
  2. Ja, be henne hålla igen:)

    Du kanske skulle komma hit istället och fiska de bakanta platserna;) Du har ju en viss rutin där.

    // D

    SvaraRadera
  3. Härligt att det lossnade. Blev helt överladdad. Vill fiska!!!

    SvaraRadera
  4. Snyggt Daniel!

    Fan jag e sugen på att komma ner men har inte tiden.. Ska ner nu till helgen då syrrans man fyller 40. Tyvärr blir det nog inte tid till fiske..

    Vill inte vänta ett år på på att fiska tillsammans på skånekusten. Ska se om de blir nån helg i april.

    ha de gott!
    Albin

    SvaraRadera
  5. Mathias: det är inte lång tid kvar. Ska bli kul när ni kommer.

    Albin: Klart du ska fiska ta en tidig mrgomn och stick ner till sydklusten och fiska ett par tre timmar. Jag hänger gärna på om jag kan. Vad sägs?

    // D

    SvaraRadera
  6. Synd på de tappade Daniel, Det är bara att gå på det igen....Känns hett inför våran Kiviktur 9-11 April! Skall du fiska då?

    SvaraRadera