2009-08-30

Dag 2 - Fortsättning

Ok, back in business!!

Efter att ha återutsatt laxen så fortsätter jag fisket nedströms. Kommer in laxkoman och kastar, mendar, fiskar ut kastet, kastar osv. Helt underbart! Fiskar mig framåt mot några stenar som bryter i strömen och bildar en fin strömkant. Läger ett långt kast ovanför en av dessa stenar och i utkanten av strömkanten tar en fisk i ett resolut hugg. Känner genast att det är en större fisk som gått på. Jag lägger rejäl press på fisken som går upp i ytan och visar sig. Ser att det är en mörk fisk och uppskattar den till ca 8 kg. Vi står och har lite dragkamp och jag börjar att ta in lina på rullen. Plötsligt lossnar flugan, och kvar står jag med en slak lina men med en god känsla. Har ju i alla fall fått drillat en fisk modell större. Visst vill man ju alltid få upp fisken, men denna hade antagligen fått gå tillbaka hur som helst. Gissar på att det var en färgad lax, för det kan ju inte varit en öring...eller? Fiskar mig sedan hela vägen ner till Wickman's sten men känner ingen mer. Fortsätter sedan uppströms till Fagerstrand och fiskar mig nedöver men känner inget där. Nedom Fagerstrand har jag i en av kurvorna lagt märke till att det verkar vara ett lite djupare område med några fina stenar som ligger ute i strömen. Tar och provar några kast där, och trot eller ej, men i ett av de lite blankare områden utanför en sten tar en fisk, men den lossnar nästan lika fort igen. Kul ändå när man lyckas med att läsa vattnet rätt.

Efter en avancerad lunch bestående av pulvermos och stekt falukorv (wow) behöver farsan en tupplur så jag tar och sticker iväg till ett ställe som ligger några kilometer uppströms fagerstrand. Pratade med Ulf som äger Campingen och han fick en fin öring där förra helgen. Stället består av en riktigt fin kurva med ett jämnt stryk. Har två klockrena hugg i kurvan, varav jag ser den ena av fiskarna som är uppe och rullar i ytan innan flugan lossnar, men ingen av dom vill följa med något längre. Definitivt en plats jag kommer tillbaka till.

Kvällsfisket förlägger vi till Everlids. Känner inget förrens jag kommer ned till stryket ovan Hägglunds kurva. Då nyper en fisk i en liten bit nedanför forsnacken. Efter några hopp och rullningar kan jag stranda en dryg kilosfisk en liten bit ner. Äntligen en havsöring. Ingen stor fisk men en fin matfisk som får följa med hem. Fortsätter sedan att fiska mig ner steg efter steg. När jag är nere i kurvan går nästa fisk på. En fisk som är något mindre än den jag fick innan som får gå tillbaka. Får sedan två till i rask följd. Båda i liknande storlek som den första.


Liten börting tagen ovan Hägglunds kurva

Vy ned mot hägglunds kurva

Samanfattningsvis en riktigt bra dag där jag varit i kontakt med åtta fiskar varav jag fått upp fem stycken. Kan jag nämna att jag sov gott den här natten:)

2 kommentarer:

  1. WOW WOW!! Härligt, fiskefeber av att läsa! Bra skrivet också. Lögde är ett fiskeparadis! Laxen

    SvaraRadera
  2. Tackar, nog är det ett paradis alltid:)

    // D

    SvaraRadera