2009-09-01

Dag 3 - Mer fisk och låånga strapatser

Upp i vanlig tid vid 04.30 och snabbt i med frukosten. Mat är ett nödvändigt ont i fisketider, då ska det bara fiskas. Även om matavbrott ibland är bra och ger god energi så man kan fiska mer och effektivare:) Tillbaka på Hägglunds kurva och börjar fisket neröver nacken. Alltid lika spännade att lägga ut en fluga ner mot en forsnacke. Är det någon nystigen fisk som kommit upp? Ingen känning på nacken så jag fortsätter att fiska mig ner i strömmen. Bara några meter nedströms nacken kommer första hugget. Jag lyfter spöt och har fast fisk. Känner att det är en fisk i ungefär samma storleksording som igår. Kan stranda en jättevacker fisk, rund som en boll och ca 45 cm lång, som efter fotografering får får friheten åter. Fortsätter att fiska mig ned mot kurvan men känner inget där. Efter kurvan när jag fiskat mig fram emot några stugor som står vid älven går nästa fisk på. Alltid lika kul när man på lång lina och med bra fart på grejorna får hugg, suger i så skönt. Ytterligare en fisk i samma storlek som får friheten åter.

Tjock som en boll med flugan väl förankrad i munnen

Efter ytterligare en lunch bestående av potatismos och stekt falukorv (varför ändra ett bra koncept?) och pappas obligatoriska middags tupplur så tar jag och sticker ned till älven. Fått ett tips på en fin "okänd" fiskeplats. Det är "bara" att gå genom skogen, vilket jag gjorde. Passerandes en massa sly och tvärbranta åsar med ett 12'6 fots flugspö är inte så bara inser man ganska fort. Särskilt när träden växer väldigt tätt i branterna:) Men det var det värt. Kommer ned till en riktigt vacker forsnacke med tillhörande fors och stryk, som jag fiskar mig igenom. Känner dock ingen fisk. Men att fiska lax här i sommar mmm, det blir mumma det!

Den fina nacken mitt i skogen

Vi åker sedan till "kurvan utan namn" där jag hade två fiskar igår och fiskar igenom denna. Har ett hugg i kurvan men känner annars ingen mer fisk. Efter detta så tänkte jag att vi skulle fiska på Högåker, men det var 4 bilar där så det kändes inte så kul. Istället åkte vi ner mot Storfallfors för att fiska "lysen". Hade fått förklarat för mig att det låg nedströms Storfallfors. Man skulle "först gå rejält upp och sedan gå ned", vilket vi gjorde. Det tog oss ca en knapp halvtimme att gå och det var inte lite "upp" och "ned". Totalt genomsvettiga kom vi fram och inser att det inte alls var så fint ställe att fiska. Visst gick det att fiska där, vilket vi också gjorde, och det fanns en kortare djupkant att fiska av, men det var inte värt en timma av fiskekvällen. Senare fick jag veta att Lysen inte alls ligger där, men så är det när man är ny på ett ställe:) Kvällen avslutas med fiske ovan Storfallfors utan någon känning.

6 kommentarer:

  1. Måste vara lätt att heta Daniel Olsson och fiska Lax. 100% fisk garanti. Jag kanske skulle byta namn. Vore ett litet steg mot komplett fulländning ;)

    SvaraRadera
  2. Jättefin första bild! Så KUL att följa turen från mina hemtrakter :) Sofie

    SvaraRadera
  3. Yes, the name gives the fame:) Får alltid fisk i alla väder. Självklart;)

    Sofie, det är bara att flytta dit igen:) Eller hur!

    // D

    SvaraRadera
  4. Härlig blogg/dagbok, hittade hit av en slump, fint fiske och fina bilder, blir riktigt sugen grabba tag i spöt och dra ut.

    SvaraRadera
  5. Tack Jonas. Är jättekul att folk följer bloggen. Om inte annrs ett kul sätt att föra dagbok på. Blir själv lika sugen på fiske:)

    // D

    SvaraRadera
  6. Lovely! Nu vill jag genast ha del4 av denna story...:-)Ser fram emot imorgon! Laxen

    SvaraRadera