2009-09-01

Dag 4 - Sista dagen

Fisket börjar vi idag på Klöse gröbban. Riktigt fin fiskeplats med en ganska tung ström mellan två starka och grunda forspartier. Börjar med att gå en vända men är inte helt nöjd med hur grejorna fiskar. Flugan går på tok för fort genom strömmen och jag tycker inte att jag kommer ner tillräckligt. Sätter på en rejält förtyngd fluga och tvärar kasten mer över strömmen så att sakerna får lite chans att sjunka. Nu känns det mycket bättre. Resultatet visar sig ganska snart. Hårt hugg och rejäl fisk, trodde jag till en början. Känner ganska snartatt det inte är en större fiska som gått på. Kan sedan stranda en jättefin, tjock liten börting på gryga kilot. Sådan tillfredsställelse när man ändrar taktik och lyckas! Känner sedan inget mer här. Fortsätter upp till Högåker och fiskar Bengts gröbba, Wickman's sten och Fagerstrand. Ingen fiskkänning på dessa platser. Avsluta sedan i kurvan på högåker där jag hade fisk innan. Har en fisk som går på, ger lite spöböj, men sedan lossnar.

Nytt kast i kurvan nedan Fagerstrand

Tyvärr så börjar tiden gå mot sitt slut för den här gången. Stugan ska städas och flyget hem ska passas. Under hemvägen åker vi och tittar på Öreälv, som verkar högst intressant på några ställen, och fullständigt ointressant på andra. Märks att den har en dubbelt så stor medelvattenföring än Lögde. Blir nog även en tur dit nästa sommar. Skickar med en bild på Lögdeälvens Jakt & Fiskecamp. Rekomenderas om ni åker hit och fiskar.

Fiskecampen
Måste avslutningsvis säga att jag är riktigt nöjd med mitt fiske. Bara att få fiska efter en sådan vacker älv är värt allting. Att sedan under knappa 4 dygns fiske vara i kontakt med över 15 fiskar, det är riktigt bra, även om fisken inte var så stor denna gången som det var vid förra tillfället (se första blogginlägget i augusti). Att sedan få dela dessa upplevelser med min pappa gör det hela ännu bättre. Tyvärr var inte fisket så bra för honom. Han fick bara någon enstaka småöring, men han kommer nog! Lägger in en bild på honom också:)

Min hjälte till fiskekompis

2 kommentarer:

  1. Härlig läsning och fina bilder, Daniel!
    Blev så sugen att jag var tvungen att tackla upp enhandsspöet för en tur till hemmaån imorgon efter jobbet.

    Hoppas vi synes snart!

    SvaraRadera
  2. Tack Peter. Hoppas du får någon havsöring. Ska själv ut nästa måndag. Går på jobb nu i natt så det blir inte så mycket tid kommande dagarna. Sticker sedan till Mörrum den 25:e om planen håller. Vi hörs!!

    SvaraRadera