2009-09-28

Mörrum...

I torsdags bar det iväg till Mörrum för fiske på Knaggalidssträckan under fredagen. Alltid skönt att koma iväg lite innan och fixa i ordning grejorna, tackla upp spöna, kolla sträckan etc. Det var första gången jag var uppe på Knaggalid sträckan och jag måste säga att den var riktigt fin. Sträckan är dryga 2 km lång med omväxlande poler; vissa lugnflytande och andra med ett bra drag i.

Alarmet på telefonen var satt till 04.45 på morgonen, men av någon anledning hade jag svårt att sova, så vid 04.30 smög jag mig ut för att inte väcka min fiskekompis Janne. Ute var det svart som natten med endast stjärnorna som lyste upp himlen. Fantastiskt vad tyst det kan vara, inte ett ljud förutom av ån som man hör strömmar några hundra meter bort. På med kläderna för att gå in och fixa i ordning frukost. Spöt står redan tacklat, så snabt i med frukost; här ska fiskas! Vandrar upp till övre delen av sträckan. Fortfarande rejält mörkt men jag kan börja urskilja lite konturer allt eftersom dagsljuset kommer. Fiskar av sträckan men känner inget. Två andra fiskare kommer sedan för att fiska samma sträcka så jag vandrar nedströms för att prova polen som ligger under en hängbro som går över ån. Vem vet vad som hänt under natten? Ny fisk som kommit? Alltid så spännande att vara första och fiska av en sträcka.

Sträckan under hängbron

Fiskar sträckan under hängbron, men känner ingen fisk där heller. Avsklutar sedan förmiddagen med att fiska mig hela sträckan nedströms men känner inget mer.


Efter lite mat på Karlshamns golfklubb och en tupplur är det dags för fiske igen. När jag kommer ner till ån upptäcker jag att dom har sänkt vattnet med minst 2 dm. Riktigt trist, särskilt som det var lovat att man skulle "klunka" idag, dvs öka på vattenflödet under någon dag. Efter någon timme så kommer dock vattnet igen. Är då med om en intressant upplevelse. Fiskar övre polen och har en fiskare som går i innan mig. Sitter och tittar på honom och följer hans fluglina. Ser plötsligt hur en fisk, modell större, går upp och tar flugan. Fluglinan sträcks och mannen gör mothugg. Riktigt läckert! Tyvärr tappar han fisken ganska omedelbart och upptäcker att knuten gått upp och flugan lossnat. Trist:( Sådant som inte får hända. Fiskar sedan denna sträcka under kvällen. Har två fiskar som inte vill fastna och får se mig besegrad av havsöringarna denna gång.

Jannes tänkvärda dekal på bilen:)

Får se när nästa fiske blir. Finns inget planerat i nuläget utom möjligtvis någon tur i blekinge för lite flugfiske efter gädda.

1 kommentar:

  1. Lät som vanligt trevligt. Det gör det ju alltid iofs när det är fiske det handlar om. Var annars skönt att höra att till och med du är mänsklig, fast det var synd att ni inte fick något.
    Klockren dekal på bilen. Vill oxå ha en sån. Måste fixa :-D

    SvaraRadera