2009-09-05

Kusten hägrar...

...men det båser halv storm ute. Planen var att vi skulle ut en sväng igår, men den blåste inne. Kusten är ju lite känsig på det området, även om det brukar gå att hitta fiskabart vatten förr eller senare. En dag som igår är jag rädd att det varit senare, så det blev en sådan där dag man grejade hemma istället.




Får väl i brist på annat ta och berätta om ett trevligt fiske jag hade i februari. Februari månad i skåne är inte oftast en väldigt trist månade. Mörk, kall och blåsig sammanfattar väl det mesta. Dock måste man ju ut och fiska, även om chanserna till fisk är lite sämre. Fisken har också ofta korta huggperioder, och det gäller att tima in en av dessa. Jag åkte hemmifrån vid 07.30-tiden på morgonen och kommer fram till Kåseberga, som var målet för dagen, när det blivit ljust. Ingen direkt brådska ut, fisket är ju oftast bäst mitt på dagen. Det småsnöar och blåser en 5-6 sekundmeter. Känns ändå som fina förutsättningar.


Temperaturen håller sig runt nollan och lite under. Har redan innan bestämt mig för att gå till revet som ligger bortanför fortet och tacklar där upp flugspöt men även spinnspöt med dobb och fluga. Efter någon timmes fiske med flugspöt så är jag riktigt kall om fingrarna så jag tar och byter till dobbspöt. Ett riktigt trevligt fiske när förhållandena gör flugfisket svårt. Klockan har hunnit bli runt 10.00 när försts fisken kliver på, en fin och blank besa, men dock besa, som givetvis får friheten åter. Besa är i skåne en benämning på en fisk som under hösten varit upp i någon av skånes många vattendrag och lekt. Denna besa var startskottet på en intensiv huggperiod som gav 6 st havsöringar mellan 1 och 4,5 kg. Från att ha frusit rejält om fingrarna så blev jag varm i hela kroppen. Jag hade fisk hela tiden. Hugg, bommade hugg och fast fisk som strandades en efter en under en period på ca 45 minuters tid, och det roliga var att endast den första av dessa 6 fiskar var besa, tyvärr den största:( En orange räkimitation dominerade bland flugorna men även en rosa märlimitation fungerade bra. Det är så läckert när det är "proppen ur" och man undrar varje gång varför? Vad var det som gjorde att det blev ett sådant race vid det här tillfället? Hur som helst så dog fisket plötsligt bara av och efter ett tag var det dags för en fika paus. Lite varm choklad och macka är aldrig fel i ett sånt läge! På bilden ovan ser du revet som jag fiskade från.

Kåseberga by winter. Bilden tagen från revet mot hamnen

Mot Löderup


Ut på revet igen och börjar kasta. Känner ingen fisk på ett tag så jag tar och fiskar mig bortöver mot Kåseberga hamn och tillbaka och plötsligt kör fisket igång igen. Är i snabb följd i kontakt med 4-5 fiskar och får upp 2 av dessa. Denna huggperiod varade bara i en dryg halvtimme, men var lika intensiv som den förra. Jag tog rätt på 2 st fiskar på ca 1,5 och 3 kilo.

Vinteröringar från Kåseberga

Nästan att man börjar längta till vintern igen:) Den 1:a anuari är premiären för kustöringfisket här nere i skåne. Men innan dess ska man väl hinna med att prova en höstöring både på kusten och i Mörrum hoppas jag. Vi får väl se!

5 kommentarer:

  1. Vilken bra blogg du har! Du är ju kanon på att skriva! WOW! Får se till att lägga den här länken som en av mina favoriter... Ser fram mot nästa inlägg! //Lena

    SvaraRadera
  2. Tack!! Vad roligt när det blir läst. Såg just att jag har haft över 700 visningar av bloggen. Jag fattar ingentibg, men kul är det. Tack!

    SvaraRadera
  3. Klart du har över 700 visningar, bloggen är ju super och jättespännande! Måste dock säga att jag föredrar Kåseberga by summer ;)
    Keep up the writing!
    Sofie

    SvaraRadera
  4. Tack!! Kåseberga är kanon by winter. Åtminstone när havsöringen går till. Definitivt bäst:) Men det är klart, det är ganskla kallt:(

    SvaraRadera
  5. Lovely! Ska det bli kustfiske innan fredningen så är det 8dagar kvar på fisket nu. Fast håller med, det är gött när januari-Mars fisket kommer igång. för att inte glömma April-Maj osså Juni är inte dumt heller, o då är det lax sedan månaderna framåt. Nej det är inte många månader i ide, men nu kommer de. Lite mer än 3månader att knyta flugor och drömma om nästa års storlax och öring. Fast om några dagar står jag i en fin å norrut och drar troligtvis årets sista öringar! Laxen

    SvaraRadera