2009-08-30

Dag 2 - Fast fisk!!

Uppe med tuppen klockan 04.30. Vädret är rejält disigt och regnet hänger i luften, precis som en riktig fiskedag ska vara;) Snabb frukost och sedan ner till älven. Här får inte förspillas någon tid!! Idag är det återigen Högåker som gäller. Pappa stannar och fiskar vid Wickman's sten och jag beger mig upp till Bengts gröbba. Har aldrig tidigare fiskat där, visste faktiskt inte ens var platsen låg igår innan jag pratade med en av de lokala fiskarna som beskrev platsen. Älven vid Bengts gröbba är relativt bred men där stora delen av älvbredden är mer "grund skvalp" och Gröbban en betydligt djupare pool. Börjar fisket med korta kast och förlänger allt mer tills lite mer än klumpen är utanför toppöglan. Bara totalnjuter över att stå helt själv med endast älvens porlande ljud omkring mig; Kan det bli bättre!! Plötsligt, mitt i njuteriet, så suger det till i spöt: Mothugg och fisken sitter. Känner på knyckarna i spöt att det inte är någon monsterfisk, men i alla fall fast fisk!! Plötsligt intensifieras knyckarna opch upp kommer en mörkfärgad fisk i ett hopp, och ett till. Beautifull!! Finns det något bättre. Jag njuter i fulla drag. Fisken tröttnar sedan ganska fort och jag kan landa en liten laxhane på 1,5 kg som efter fotografering får friheten åter.



Laxhanne på ca 1,5 kg.

Bengts Gröbba tidig Augustimorgon

Vy över Wickman's sten


Ibland blir man bara så tacksam över att få ha det så ruskigt bra. Här kan jag stå och fiska och bara njuta av livet! Fantastiskt!

Nu måste jag iväg, men jag fortsätter skrivandet lite senare. För idag lossnade fisket rejält:)
Vi hörs.

// D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar