2009-08-29

Dag 1 - Tappade fiskar...

Nu är jag hemma från Lögdeälv. Måste säga att vi har haft ett kanon härligt fiske, även om storleken på fisken kunde varit bättre. Men det visade sig att det också fanns någon störe fisk... Det är dock märkligt, att ju mer man fiskar, ju mer vill man fiska. Snacka om drog! Dock härligt att vara hemma hos familjen också. Men häng nu med till Lögde!!



Dag 1

Revelj kl 05.00. Skönt att inte behöva gå upp så ruggigt tidigt. Det är redan ljust ute eftersom solen stiger över horisonten vid 05-tiden. Ser ut att bli en riktigt fin dag med strålande sol. Kanske inte exakt det fiskeväder man vill ha, men skönt är det. I allafall innan man klivit i vadarna... Efter en stadig frukost så börjar fiskefebern att göra sig påmind. Måste bara ner till älven och fiska. Efter den julinatt som jag hade i Lögde innan så finns det bara en plats som hägrar, Högåker! Väl på plats ser och jag att vattnet är något högre än när jag var här senast. Faktum är att när jag pratade med en av de lokala fiskekorts försäljarna sa han att han aldrig varit med om ett sådant högvatten i Augusti innan. Så det känns som om vi hade ganska bra timing eftersom högvatten drar upp fisk i älven. Vi föresten är min pappa och jag:)

Jag är första man att kliva i. Fiskar med mitt 12'6 fots spöt och en Int/S1 lina. En dubbelkrokad Tronder ruggen sitter i änden på tafsen. Sträckan vi fiskar börjar med en hårdare inlopps ström som går över i ett stryk med en i ganska markerad djupränna i andra kanten. I mitten på sträckan händer det som man längtar efter, ett stenhårt hugg. Jag gör mothugg men av någon anledning vill fisken inte fästa ordentligt. Underbart att känna fisk i alla fall. Visar att fisken finns på plats!

Vi fortsätter fisket men känner ingen mer fisk på den här platsen. Vi går uppströms och fiskar av en underbar forsnacke i en vänsterkurva. Inget här heller. Går sedan ytterligare uppströms och upptäcker lite nya platser som jag inte varit på innan. Lögde är bara en helt fantastisk vacker älv. Full med vackra och heta fiskeplatser. Inga fler känningar av fisk och en kurrande mage säger oss att det kanske är dags att bryta och åka och äta lunch.



Kvällsfiske








Kvällen förlade vi till Kvarnforsnacken som skall vara en giftig fiskeplats. Kvarnforsen är en ganska lång fors som inleds med en riktigt fin forsnacke. Kan fatta att fisken stannar till på nacken och vilar efter att den stigit genom hela forsen. Första repan inleddes och när jag fiskat mig ner på nacken och flugan sveper in mot land, precis ett par meter innan stenen till vänster på bilden så suger det till, fast fisk. Fisken stångar och går upp i ytan för att plötsligt bara lossna. Det var väl ingen jättefisk men en fin blank fisk på en 1,5 kg. Skit! Vi fiskar sedan på kvarnforsnacken resten av kvällen och jag tappar en fisk till som tar lite högre upp. Vid 22-tiden är det sedan så pass mörkt att vi tar och åker hem och kojsar. Egentligen är det ju läge för nattfiske, men det är så svårt att hinna fiska, morgon, kväll, natt och dag. Tyvärr måste man ju sova lite:( Sammanfattnigsvis en riktigt skön dag, med 3 st tappade fiskar. Får man ändå ge helt godkänt, även om det hade varit fint att få en av dom på land.



Pappa fiskar av Kvarnforsnacken.


Mer kommer imorgon. Då kommer det äntligen fisk på land!

4 kommentarer:

  1. Ser otroligt trevligt ut. Rickigt fin ström.
    Bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Wow!!! Inte utan att jag känner för att imorgon säga upp mig på jobbet, köpa ris och sedan åka upp och fiska och leva på fisk, citronpeppar och ris i några månader. Fast kom på det är fredat där snart. Goa bilder, fina fiske platser. Laxen

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder!Har varit upp dit två svängar i sommar.Första svängen..andra veckan i Juli då det blev en 7,2kg:s lax i Högåker och nån tvåkilos öring.Andra svängen var i Augusti å då var älven riktigt hög..å fick då ingenting.Ja de är en mycket vacker å fin älv!Längtar redan till nästa års fiske där! mvh Dennis Karlsson,Sundsvall (damian666 på edgeforum)

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är den underbar. Ska definitivt dit och pröva laxfisket nästa sommar.Synd att det är så rackarns lång tid tills dess.

    // D

    SvaraRadera