2010-06-30

Laxkontakt...

På tisdag fm ville brorsan ta sig en sovmorgon så jag tog och stack iväg själv en stund. Fiskade mig genom Everlids utan någon känning och fortsatte sedan ned mot Hägglundskurva som känns som en riktigt het fiskeplats. Fick flera fina småbörtingar dör i höstas (se inlägg i September 2009). När jag kommer ned i slutet mot kurvan så suger det till igen; mothugg och upp kommer en lax i 5 kg klassen i ett hopp. Den gungar till några gånger för att sedan lossna. Måste sedan ha fått tokfnatt för den far som en projektil ned över grundvattnen nedom kurvan. Underbart med fiskkontakt igen! Fiskar mig sedan ned mot Kvarnforsen men känner sedan inget mer.

Efter gårdagkvällens fiske så var givetvis resan en succé. Under eftermiddagen tänkte vi därför ta och utforska lite nya platser. Sagt och gjort så tog vi kartan med oss och stack iväg. Gillar att ta mig till lite mer otillgängliga trakter och hitta "egna" smultronställen och fiska på. Sedan kanske dom egentligen inte är så egna, har en känsla av att det varit ganska många där före mig:) Men dom är nya för mig i alla fall. Vilka fiskeplatser vi hittade! Kunde bara se mig stå och drilla en lax eller börting där. Frågan är bara om det kommer kunna bli av i år? Tror tyvärr inte tiden räcker till det.
Underbart stryk

Samma stryk nedströms

Detta stryk avslutades med en riktigt het forsnacke...

Under kvällen/natten så var brorsan också i kontakt med fisk, men han fick inte riktigt fast den. Onsdagen fortsatte sedan i fiskets tecken men gav ingen mer fiskkänning, däremot såg vi en spinnfiskare tappa en lax efter ca 5 min fight.
Anders fiskar vid Everlids

Avslutningsvis måste jag säga att vi hade fyra fantastiskt avkopplande fiskedygn i en helt underbar älv. Vi ser verkligen fram mot att komma åter igen. Att vi dessutom fick en lax får man räkna som en riktig bonus, även om det alltid är målet men långt ifrån självklart. Få saker som är så nyckfullt som laxfiske. Ibland är det löjligt enkelt, ibland helt omöjligt!

Tight L!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar