2010-06-25

På plats i Lögde!!

Nu är vi, dvs min bror Anders och jag, tillbaka från Lögde efter fyra dagars fiske. Vilken fantastisk älv Lögde är! Enligt min mening så har den nästan allt. En underbar natur med riktig vildmarkskänsla. Fantastiskt fina strömpartier med forsar och strykor som avlöser varandra och är som gjorda för att fisk fluga i. Det enda som kanske saknas är i såfall laxen...och den är ju inte helt oväsentlig. Nu skulle det ju visa sig att det i allafall fanns lite lax i älven, även om de största stegen redan hade gått.

Söndag 20 Juni
Vi anlände vid 02-tiden till campingen i Klöse och hade redan innan bestämt att vi direkt skulle ut och fiska. Sova kan man ju göra hemma och tältet, det kan det kan man ju sätta upp senare...ett riktigt strategiskt drag när man är trött och sur på morgonen:)

Förutsättningarna visar sig vara riktigt bra. Två dagars regn har fått älven stiga någon decimeter. Vatten tempen mäter jag till dryga 12 grader; helt perfekt! Vi börjar natten fiske med att fiska på Klösegröbban men varken känner eller ser fisk. Vi går några repor och bara njuter av att vara på plats och funderar över hur vi kan bo nere i Malmö... Kastningen med 12'6:an fungerar bättre och bättre. Man är ändå lite ringrostig efter att inte ha rört den sedan i augusti förra året. Vi fortsätter sedan upp till Högåker och fiskar av några platser innan bristen på sömn börjar göra sig gällande och vi bestämmer oss för att dra till reträtt till tältet som med viss möda reses:) Upptäcker dessutom att mitt självuppblåsbara liggunderlag inte är helt...cellerna i det spricker när jag blåser upp det så det bildas en decimeterhög växande jätteblåsa mitt på liggunderlaget. Krångligt att sova på? Yes! Dessutom i tre nätter...

Morgonfiske!

Vi vaknar av att solen skapat ett bastu av vårt tält och vi känner oss lagom klibbiga... Obligatorisk havregrynsgröt och sedan läggs planerna upp för dagens fiske. Eftersom vi inte kände något på de övre sträckorna så tar vi och provar några av de nedre. Vi fiskar oss igenom Everlids, Hägglunds kurva och Kvarnforsnacken utan att vare sig känna eller se någon fisk.

Frukost i Klöse!

Kvarnforsnacken
Kvällen förläggs till Klösegröbban och äntligen så är det lite liv i alla fall. Mitt på bräcket så är det upp en fisk upp och visar sig. Stigande fisk! Plötsligt är all trötthet och okoncentration som bortblåst. Tänk vilken skillnad det gör att se fisk. Vi fiskar Klösegröbban några timmar men känner ingen fisk utan tar och kojsar in i tältet vid 02-tiden för att vara fräscha till morgondagens fiske, och det visar sig vara ett bra val;) Då får vi äntligen känna lax!!

2 kommentarer:

  1. Följer detta med spänning, hur ska det sluta ;)

    SvaraRadera
  2. Bara att hålla ut:) Skriver så mycket jag hinner. Mer kommer...

    SvaraRadera