2010-06-29

Lögdesilver!!!

Måndag 21 Augusti
Måndagen visade sig ha lika fint väder som söndagen. Strålande solsken och dryga 20 grader i luften, helt underbart. På något sätt är detta laxfiske när det är som bäst; under förutsättning att det finns fisk i älven förstås. Man kan gå omkring och fiska i T-shirt och ha vadarna till hälften uppdragna. Så skönt! Vatten tempen har stigit en grad till dryga 13 grader, så förutsättningarna kan man fortsatt inte klaga på.

Vi provar några av de högre belägna sträckorna i älven men känner inte av någon fisk. Efter en lunch bestående av Felix Chili Concarne så beslutar vi att vi under kvällen skall fiska sträckorna vid Högåker.

Kvällen är riktigt vacker och det riktigt luktar lax i luften. Känslan är: "I kväll får vi lax". Märklig känsla, men ibland så känns allt bara så rätt. Jag har knutit på en egenbunden fluga med svart vinge med lite flash i och en silverribbad guldkropp. Vi har hunnit gått en vända var Anders och jag när jag går i för den tredje repan. Hinner fiska mig genom en tredjedel av polen när det suger tag i ute i hård strömmen. Överaskad gör jag mothugg och laxen går direkt upp i en rullning som sedan över går i en rusning och avslutas med en riktig volt där hela fisken är över ytan. Vi ser att det är en riktigt fin fisk som gått på. Efter ytterligare ett par hopp så börjar laxen krokna och kommer in på lite grundare vatten och Anders kan sedan snyggt taila fisken som visar sig vara en riktigt vacker honlax med flugan sittandes långt bak i svalget. Lyckan är total, och hela fiskeresan har gått från att vara bra till Succé på 10 minuter!! Vilken fisk! Jag är riktigt glad och fattar knappt att jag återigen fått glädjen att få en lax. Känns som om Lögde och jag har lite tumme med varandra. Jag har fiskat älven totalt vid tre tillfällen och aldrig blivit utan fisk:) Turgubbe kan man säga. Laxen blodas ur och hängs i den obligatoriska snaran:)
En fantastisk fiske kväll med laxkänsla

9,2 kg Lögdesilver

Tynger skönt:)

Vi fortsätter sedan fisket under kvällen men känner ingen mer fisk. Kan ju meddela att jag sov ganska gott efter detta:) Det bästa är att det inte är slut. Morgondagen skulle också ge fiskkänning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar