2011-01-02

Epilog 2010...

Fisket under 2010 bjöd på fantastiska upplevelser och mindre lyckade turer, precis som det brukar vara. Året började med att vintern och isen hade Skåne i ett fast grepp under hela januari så kustfiske var inte att tänka på förrens i mitten av februari. Första kust turen inleddes med en bomtur, och det verkade vara något av temat för mitt kustörings fiske denna vår. Har aldrig haft ett så dåligt vårfiske någon gång. När jag summerar så har jag lurat upp 15 stycken havsöringar på ungefär lika många fiskedagar, detta jämfört med förra årets fiske som gav ca 50 öringar på ungerfär 30 fiskedagar efter kusten... Dessutom har jag pinsamt nog bara fått en riktig blänkare. Har ställt mig frågan mer än en gång vad jag gör för fel... Men underbart är det att vara ute så jag skickar med några bilder från 2010-års kustfiske. Kameran sviker i alla fall inte:)

Ser fram mot detta...havsörings morgon på skånekusten

Vågorna som rullar in och skapar perfekt tak för öringen

Brorsan Anders krokar av en liten blänkare i dyningarna

Ett fiske som däremot varit riktigt lyckat är årets laxfiske. Totalt 12 fiskedagar fördelade på 4 stycken i Lögde älv, 7 stycken i Gaula och en stycken i Mörrum har gett 9 laxar. Den mest minnesvärda en spegelblank skönhet från Lögde på 9,2 kilo tagen under ett kvällsfiske i mitten av Juni.
Gaulalax - Får man uppleva det i sommar också?

Fiskekompisen Janne fiskar koncentrerat i Gaula

En annan höjdpunkt under året är att ha haft med barnen på fiske. Min 7-åriga dotter Adela lyckades få upp en gädda på dryga 7 kilo och Edvin, 5 år, lyckas med bedriften att ta en på dryga fyra. fantastiskt roligt när dom kan böja följa med. Ser redan fram emot att ha med dom på laxfisket om ett par somrar...
Blivande storfiskare!

Storfiskare:)

Höstfisket försvann tyvärr nästan helt och hållet pga av att vi väntat vårat tredje barn, men så är det ibland. Livet består ju trots allt av mer än fiske...försöker jag att intala mig i alla fall:)

Ser nu fram emot ett nytt år och nya äventyr och önskar dig som läser detta ett riktigt grymt bra fiskeår 2011!!


// D

2 kommentarer:

  1. Härligt med en go återblick! Laxfisket var ju en riktig succé, vilket resultat!!! När det gäller kustfisket så hänger frågan i luften var de stora blanka håller hus? Kommer att tänka på en liten poesirad "Den drömmen som aldrig besannats som dröm var den vacker att få". Fast så negativ vill jag inte vara. Tror att de stora finns kvar där ute och med en fruktansvärt fanatisk tur så går det att lura på en. Min bästa kustfiskedag 2010 var ca 24st fångade på en dag med en topp på 6,5kg den dagen. (Dubbla det så var det vad som blev under 2010.) En av dessa fantastiska April dagar med bara besor:-(. Med hopp om ett fantastiskt kustfiske år 2011.

    SvaraRadera
  2. Ja, nu ser vi framåt och tar och lurar di blanka:) Ska försöka att satsa under detta år så mycket som familj och tid ger möjlighet.

    24 fiskar under en dag är ju helt fantastiskt. Bara att gratulera. Hade ingen sådan "proppen ur" dag under 2010, men i år kommer det:)

    Vi ses på kusten!

    // D

    SvaraRadera