2010-02-19

Äntligen premiärtur...

Då var den äntligen avklarad, premiärturen; den absolut senaste premiärturen under mina tio år som kustöringfiskare.

Planen var att bege mig ner till sydkusten. Det enda som skrämde var isläget. Jag vet inte hur många gånger man åkt, sugen som bara den på att fiska. När man väl kommer fram så visar det sig att det är ofiskabart pga skitigt vatten, is eller för mycket sjö. Satte mig därför under morgonen på http://www.smhi.se/ och försökte utröna hurvida det skulle vara möjligt att fiska. Verkade vara fullt fiskbart men som tur är får jag ett mess från min fiskekompis Janne som meddelar att Webbkamran i ystad hamn visar att det är massor med is runt ystad. Så istället för att chansa tar jag västsidan istället.

Väl framme visar det sig vara ett bra val. Öppet vatten och en krusig vattenyta får fiskefebern igång. Måste bara i! En Polarmagnus får bli mitt vapen för dagen. Tar vatten tempen som visar sig vara 0,4 grader. Kanon för öringen som är växelvarm:), Not! Efter ett par timmars nötande och njutande utan fiskkänning, beger jag mig till en annan plats. Tyvärr så visar det sig att där var det fullt med is. Sammanfattningsvis en riktigt härlig fisketur. Kom flera snöbyar där snöflingorna var stora som handflator (lite överdrivet kanske...) och all sikt bara försvann. Älskar bara sådana förhållanden där man känner att man lever!!

Nu kan det bara bli bättre!

8 kommentarer:

  1. Kul att se du är igång med sedvanlig entusiasm. Halmstad är fullständigt insnöat och man är utlämnad till att binda flugor och inomhusfiska. Kommer förmodligen ner en sväng runt den 7 e i nästa månad, hoppas på lite varmare vatten då. Tight lines!
    /p

    SvaraRadera
  2. Ja, verkligen gott att vara igång. Få se om jag är ledig då. Vi kan väl höras. Tror jag jobbar. Stannar du länge? Är rädd för att det kommer vara bra kallt i vattnet, men vi får väl se.

    SvaraRadera
  3. Jo säkert risk att det är bra kallt så får se hur det blir med fisket. Nere hela helgen, Kommer antagligen utgå från Malmö så kanske kunde ses en sväng även om det inte blir något fiske. Var igår på sverigepremiären av ny film om flugfiske efter lax och öring i ryssland 'Kharlowka' med bland annat Micke frödin. Jösses vilken rulle, fantastiska bilder som garanterat leder till svår fiskeabstinens. Vi borde fiska där någon gång :-)
    /p

    SvaraRadera
  4. Kharlowka är bokad:) I sommar?

    Jobbar över helgen när du är här. Ledig måndag. Men då har väl du åkt. Men kom gärna förbi på tex lördag kväll? Ta med familjen så fixar vi käk. Ok?

    // D

    SvaraRadera
  5. Ryssland låter fint, måste bara förklara det smarta i att sälja bilen (pengar) för Carolina :-)
    ........även om det inte skulle bli just Ryssland i sommar så får det bli något lax/öringfiske tillsammans. About time!

    Vad beträffar helgen i skåne vet jag i dagsläget inte om familjen i övrigt följer med. Får återkomma om detta, låter dock mycket trevligt!

    /P

    SvaraRadera
  6. Härligt att du kom ut till slut. Synd att det inte blev nått men det kommer.

    Du skrev att det är fint att känna att man lever. Kom upp och hälsa på hos mig, 1 meter snö och 20 minus. Härdande värre =D

    SvaraRadera
  7. Det töar ute........
    :-)
    /P

    SvaraRadera
  8. Underbart. 5+ idag.Lovande!! Lovat bort mig till familjen hela helgen men fiske bokat på onsdag. Kanske även på måndag.

    // D

    SvaraRadera