2012-09-10

Sista dagarna...

Med tanke på vilket härligt fiske jag haft under veckan som varit så var jag mer än nöjd. Att få sex laxar under 5 dagars fiske är bara så fantastiskt. Sedan att storleken på fisken inte är så våldsamt gör inte mig så mycket. Bjerkeimselva är ju ingen storlaxälv utan meddellaxen ligger runt en 2.5 kg, precis som de fiskar jag fått.
Fiskare som fiskar tidig morgon i kurvan
Det var i alla fall med förväntan som jag kom ner till samma kurva på torsdagsmorgonen där jag fick laxen kvällen innan. En del fiskeplatser gillar man bara att fiska på och den här kurvan faller mig perfekt i smaken. Efter andra vändan när flugan hänga rakt ner i slakvattnet en liten stund går en fisk på i ett stenhårt hugg. Jag gör mothugg och hinner känna ett par gungningar innan den lossnar. Alltid lika svårt att kroka fisk på rak lina, men kul i alla fall att vara i kontakt med ytterligare en fisk. Efter ett par timmars fiskande så fortsätter vi till "Dräparen" där jag fick fisk i lördags. Jag har ytterligare ett hugg där men fisken vill inte fastna.


Håkan kom riktigt bra igång med tvåhands spöt i slutet på resan.
Tyvärr så fick han ingen fisk på det,  men nästa år då... :)
Kvällen spenderar vi sedan i kurvan. Jag tappar en fisk i första repan som även den gungar till några gånger innan den släpper. Jag fiskar vidare och de fiskare som jag kan se efter älven minskar allteftersom kvällen lider och tillslut är jag helt ensam kvar. Underbart! Det här speciella laxljuset infinner sig och jag får jag bara känslan av att "nu blir det lax snart". Kameran som innan hängt i sitt fodral på land  hänger jag runt halsen för att kunna föreviga om en lax går på. I första repan så suger en lite finare lax på ute i hårdströmmen. Kameran är med så jag tar en hel del bilder medan jag drillar fisken, viket är riktigt kul. Jag kan sedan bärga resans största fisk som väger 4,6 kg och min sjunde lax är på land. Fisken är en lätt färgad hane som får följa med hem. Sanslöst! Här kommer en bildsekvens från slutet på fighten



Strandad

Flugan som laxen föll för
Under fredag morgon får jag sedan en nästa nystigen grils på två kilo och sedan känner jag ingen mer fisk under dagen.


Resans sista lax. En fin, nästan nystigen grils.
Sammanfattningsvis måste jag säga att hela resan var succè. Åtta laxar på en vecka var mer än jag någonsin förväntat mig och sedan att också Håkan fick ta sina första norgelaxar gjorde att turen var fulländad. Att sedan den sydnorska naturen är så vacker gör ju att man verkligen njuter. Kan ju bara säga att jag nog kommer tillbaka till Bjerkreimselva!! Avsluta med en vacker bild.





2 kommentarer:

  1. Tjusigt!Verkar vara en riktigt fin älv!Kul med många hugg...brukar ju inte vara så vanligt när det gäller laxfiske.Var upp en till sväng i mitten av aug till Lögde..fick bara några mindre öringar.Men räddade säsongen lite förra veckan med en fin havsöring på 3,8kg från hemmavattnet Ljustorpsån! Ha re!
    mvh Dennis

    SvaraRadera
  2. Kul Dennis! Riktigt fin fisk! Ljustorparn kanske man skulle besöka någon gång. Verkar vara trevlig.

    Kan annars verkligen rekommendera Bjerkreim. Trevlig, lagom stor älv med mycket fisk. Nu ska man väl inte tro att det alltid är så bra som jag hade det, men det vi ju som fiskar lax...

    SvaraRadera