2010-04-09

Blänkare...

Idag var jag ute på en kortare tur tillsammans med min kompis Anders som fiskade havsöring på kusten för första gången. Han fiskade drag och jag fluga. Förutsättningarna var helt ok med västliga vindar som skulle vrida mot nordväst under dagen. Vatten tempen visade på 6,9 grader och det blåste ganska friskt. Valde ett av favoritreven på sydkusten, och det var ett lyckat val. Kompisen, som fiskar drag, får på en fisk ganska omedelbart som tyvärr går loss alldeles framför fötterna på honom. Alldeles innan dess är jag också kontakt med en fisk som jag inte lyckas att kroka. Tar sedan och provar Anders nya rulle. I Andra kastet smäller det på en fisk och det märks direkt att det inte är någon besa. Den är uppe i ytan och kör men mattas ändå ganska fort. Kan sedan håva en silverblank öring som fjällen lossnar från. Så, årets första blänkare är landad. Fisken vägde för övrigt 1.9 kg och blir morgondagen middag:) Det är alldeles för lätt att fiska spinn... :-)
Silverblank och nyhåvad

2 kommentarer:

  1. Härligt, där satt den. Ödets ironi att du skulle ta den på spinn. Men som du skrev typ, vore man bara ute efter fisk så skulle man ju inte flugfiska. Ska ju vara lite sport oxå ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, det var lite lustigt. Gör två kast med spinnspöt och får dagens enda fisk. Men inget ont om spinnfiske, även det är kul, även om det är mycket roligare med fluga.

    Vi ses snart. Då ska vi ta dom!!

    SvaraRadera