2013-09-19

Jobb i Stavanger - Lax i Bjerkreim!

Blev uppringd av en bemanningsfirma för någon månad sedan med frågan om jag inte vill jobba lite för dom. Tackade ja till ett erbjudande om att åka till Stavanger MEN men villkoret om att jag skulle få minst två dagar fria för att kunna fiska lax. Kändes som en möjlighet att tjäna lite pengar och samtidigt kunna fiska lax:) Nu blev det bara en och en halv dags fiske, men fisket var riktigt lyckat och en avkoppling efter 38 timmars jobb på tre dagar.

Måndagen bjöd på stigande älv och en blandning av regn och sol. Jag tappade en fisk på kvällen på en forsnacke. Upptäckte att flugan gick baklänges...svårt att kroka fisken riktigt när det är så:( Tisdagen tog vid där måndagen slutade. Älven hade stigit ytterligare till dryga 60 kubikmeter. Nedan kommer några bilder från laxfight mm. Lyckades få två laxar på enhandspöt! Det slog mig att de sista elva laxarna jag fått har jag tagit på enhandsspö. Kul!!
Bjerkreims härliga natur med betesmark och får

Älven gick betydligt högre än vad den gick senast jag var här. Hade
dessutom bara enhandsspöt med en intermediatelina med mig.
Man får ju inte plats med alltig på planet... Fiskarna högg ungeför
mitt i bilden ovan nacken och gjorde flera långa rusningar ner mot
nacken. Nice!
Ibland är laxfiske så enkelt. Plötsligt så sitter fisken där, 
även om det ligger några timmar bakom varje lax...
Fisk på väg in. En vackert tecknad hanfisk på ca 4.5 kg som fick simma vidare. 
 Fisken gav en riktigt trevlig fight med flera långa utras ned mot forsnacken.
Fåren blev mer och mer intresserade av min fight och kom allt närmare:)
De gick ända fram till älvkanten och stod och tittade på laxen. Var riktigt kul att se:)
Detta är förövrigt lax nr 2, en hona på dryga 5 kg som också fick simma vidare. Hade
jag fått en mindre fisk hade den nog fått följa med hem, men nu skulle jag aldrig hunnit
äta upp den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar