2012-09-30

Sicket gäddfiske...

I fredags hade jag ett riktigt roligt fiske. Planen var att jag skulle stiga upp riktigt tidigt och fara upp till norra Blekinge. När väl klockan ringer på morgonen så bestämmer jag mig för att överraska frun och hjälpa till med kidzen så att hon inte kan behöva stressa sig igenom morgonen. Ganska moget gjort eller... Så efter några timmars "planerad" försening kommer jag till slut iväg på årets första gäddfiske på kusten. Väl framme så friskar vinden i riktigt mycket, enligt SMHI upp till 12 meter/sekund i byarna. Platsen är helt ny för mig så jag försöker se var gäddorna kan stå och går i och börjar att fiska. På tafsen sitter en 15 cm lång "Bait fish bass" från www.flugor.se (nej, jag får inga pengar för att göra reklam för dom... ha bara väldigt bra grejor) och redan efter en tio minuters fiske så nyper första fisken på i ett stenhårt hugg och jag ser en vit buk rulla varvid en riktigt kraftig rusning tar vid. Börjar fundera om det är en öring som tagit flugan, men i ett luftsprång så avslöjar sig fisken som en gädda. Kan sedan kroka av en tjock och fet 4-kilos gädda, och kommer samtidigt på att jag glömde peangen i bilen. Är ett måste att ha vid gäddfiske eftersom man inte så gärna vill sticka in händerna i munnen på gädda. Lite för vassa tänder där kanske... Efter en promenad till bilen så är jag snart i vattnet i gen och kan efter några minuter kroka av en ny gädda och ett helt underbart kul fiske tar sin början. Jag får gädda efter gädda och kan vid dagens slut summera minst 30 gäddor, de flesta runt 2-3 kg och med toppar runt 4 kg. Helt fantastiskt roligt fiske! Nedan ser du hur flugan såg ut före fiskets början och sedan efter ca 20 gäddor. Inte mycket kvar av den flugan:)

Flugan överst är ofiskad. Flugan nederst har
drabbats av garnityret från ca 20 gäddor:)

Hoppas komma ut igen på tisdag på lite gäddfiske. Ny rapport kommer.

// Daniel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar